From nor waste to Danish delight

The 2 last biking days through the enormously varied landscape of Norway have arrived. First via beaches and stretched horizons, afterwards passed fjords with steep climbs. High and dry I pitch my tent. With some pride I look over the scenes I leave behind. The sun sets and for the last time it’s not quite dark during the night.

The last day there is still a bit of rain. I arrive late again, this time to meet 3 via Huntington related partners. They are patiently awaiting my arrival in the port of Kristiansand. The work of Livar really speaks to me. He works for a production company that makes documentaries with testimonies about confrontations en dealing with loss and disease.

The ferry takes me out of Norway and drops me in the much softer Denmark. After a few kilometers I feel that my front wheel is acting funny. Because of the many braking, the rim itself is tearing. Luckily I am in a city in a biking country! The experience with Danish bike repairers is exceptional and within 2 hours my bike is equipped with a new rim. Super!

Thanks to the quick help I still reach my resting place and am able to leave carefree to Tangkær. A whole bike team, composed of care takers and even one resident is waiting for me. With Charlotte, physiotherapist, we cycle to the welcome committee at the home. With flowers and richly filled tables they are ready for me.

The residents have a big flat that is fully equipped. I am amazed by the number of rooms dedicated to different activities. They have a fitness hall, a ball pool, a whirlpool, a music room and even a spinning room. There is very pleasant atmosphere where I like being. I am invited to come to “Tangkaer rock”, a little festival at the end of August where a group of residents have a gig. The music therapist, Anne-Mette, looks for active ways to combine Huntington and music.

With a warm goodbye I leave towards summer camp. This is already my last stop in Denmark. No time to loose, but I keep enjoying all the beauty that comes my way.

————————

De 2 laatste fietsdagen doorheen het enorm gevarieerde landschap van Noorwegen zijn aangebroken. Eerst langs stranden en uitgestrekte landschapstaferelen, daarna langs fjorden met opnieuw steile beklimmingen. Hoog en droog sla ik mijn tent op. Met enige fierheid aanschouw ik vanop deze heuvel de taferelen die ik achter me laat. De zon gaat onder en voor de laatste keer wordt het niet helemaal donker tijdens de nacht.

Ik leg de laatste lange dag af met toch wat regen. Ik kom wederom laat aan, om deze keer 3 via Huntington verwante partners te ontmoeten. Ze waren geduldig in de haven van Kristiansand op mijn komst aan het wachten. Het werk van Livar spreekt me enorm aan. Hij werkt voor een productiehuis dat reportages maakt met getuigenissen over confrontaties en omgang met verlies en ziekte.

De ferry voert me uit Noorwegen weg en zet me af in het veel zachtere Denemarken. Na enkele kilometers echter voel ik dat mijn voorwiel wat raar doet. Door de remslijtage is de velg aan het scheuren. Gelukkig ben ik in een stad in een fietsland! De ervaring met Deense fietsenmakers is uitzonderlijk en op 2 uur tijd is mijn fiets voorzien van een nieuwe velg. Super!

Door de snelle hulp geraak ik toch nog op mijn slaapplaats en vertrek ik zonder zorgen naar Tangkær. Voor mijn aankomst daar wachtte me een fietsploeg op, bestaande uit begeleiders en zelfs een bewoner van het tehuis. Met Charlotte, de bewegingstherapeut, rijden we naar de ontvangst in het tehuis. Met bloemen en een rijk gevulde tafel staan ze hier klaar om me te verwelkomen.

De bewoners hebben een groot appartement dat voorzien is van alle nodige accommodatie. Ik sta ook versteld van het aantal ruimtes bedoeld voor een zeer divers aanbod aan activiteiten. Ze hebben bv. een fitness, een snoezelruimte met ballenbad, een whirlpool, een muziekruimte en zelfs een spinningruimte. Er hangt een heel aangename en open sfeer, waar ik graag in vertoef. Ik word uitgenodigd op “Tangkaer rock”, een festivalletje eind augustus waarop ook een groep van de bewoners optreedt. De muziektherapeut Anne-Mette, die hier dit jaar mocht beginnen, zoekt actief naar manieren om Huntington en muziek te combineren.

Met een inning afscheid vertrek ik richting zomerkamp. Dat is alweer de laatste stop in Denemarken. Geen tijd te verliezen, maar ik blijf genieten van de al het mooie wat op mijn weg verschijnt.

DSC_0813

DSC_0816

DSC_0821

DSC_0823

DSC_0830

DSC_0831

DSC_0834

DSC_0835

DSC_0836

DSC_0838

DSC_0847

DSC_0850

2 Reacties op “From nor waste to Danish delight

  1. Hallo Jeroen
    Ik zie je, misschien niet met je gereviseerde fiets alhoewel…, na de Fonnefeesten eind augustus misschien nog terugkeren naar Tangkaer Rock. Je hebt er alweer héél wat vrienden/kennissen bij, dat is zeker.
    Dankjewel voor de alweer schitterende foto’s die je missieverhaal zo kleurrijk illustreren.
    Wat zou ik graag eens stiekem deel uitmaken van zo’n welkompeloton. Je bent voor hen (en zéker voor ons) een wielergod met een missie. Het is jammer dat je momenteel nog niet in GB fietst want je verdient het applaus dat ze daar momenteel geven voor de “tourhelden” die door de GR-bikers op woensdag 9-7 zullen worden aangemoedigd in Ieper.
    Nog veel zonovergoten fietsplezier en vooral….warme ontmoetingen.
    Lili & Dirk

  2. Dag Jeroen,
    fijn dat je alweer opgewacht en begeleid bent door leuke, warme mensen in alle maten en gewichten! Je blijft iedereen bezielen, dat is duidelijk.
    Het is een plezier je foto’s te zien: wat een prachtige omgeving, dat pakken ze je nooit meer af! En hier moet je tenminste niet op een dak gaan zitten om een zonsondergang te zien…
    Ik ben al nieuwsgierig naar je volgende verhalen, hou je goed, je doet het fantastisch!
    Veel liefs van Ignaas, Els en de kids!

Reageer

