Keep your head up

De Nederlandse tekst staat lager

If you don’t know yet where to go this summer, the Czech Republic is definitely to be recommended. Nevertheless, I stay here only for a little while and after two days of wonderful landscapes I pedal into divine Poland. A dive into the swimming pool the first evening in green Poland is a welcome respite.

In 2001 I stayed already once in Poland. Then I came here with the Internationale Bouworde and now I am able to go back in time and pass by the now beautiful house in Sokolowsko.

Luck is by my side and I am able to meet priest Eugeniusz again, who accomplishes a lot here. He is delighted to meet me again and talks with joy about this place and Poland. He blesses my undertaking and accompanies me diligently to my next stop.

In Wroclaw I leave my bike aside for a while and dive into the future cultural capital of Europe. Our local guide is Pawel. He already lost a father and a brother to Huntington and is seeing his other brother disappear. He shows me and Stijn all the beautiful places of the city. Also his best friend Agnieszka joins us after her work. We take a bit of time to enjoy the nightlife together. We are all four grateful for this wonderful encounter. Very quickly there is close bond, which gives way for a new story the following day.

Kalisz, the oldest city of Poland, receives me as a real guest and Magda offers us her house for the night. She knows what lies ahead, but doesn’t give up. She gives music therapy against depression and hopes to help Huntington patients with this as well. Some vodka’s later the night catches up with me.

Keep your head up! I feel everything a lot more intense and have to leave Stijn behind again, but I persevere. On the road to halfway. A special thanks is at its place for two active followers. It feels good to feel how closeby a geographical distance can be.

———————–

Als je deze zomer nog niet weet waarheen, is Tsjechië zeker een aanrader. Doch ik blijf hier maar kort en trap na twee dagen langs mooie taferelen het goddelijke Polen binnen. Een duik in het zwembad de eerste avond in het groene Polen is een verfrissende verademing.

In 2001 heb ik in Polen al even mogen verblijven. Toen kwam ik hier met de Internationale Bouworde en nu kan ik even terugkeren in de tijd door langs te gaan in het nu wel prachtige huis in Sokolowsko. Het geluk is aan mijn zijde en ik kan ook priester Eugeniusz, die hier veel werk verricht, terug ontmoeten. Hij is verheugd om me terug te zien en vertelt vol vreugde over deze plaats en over Polen. Hij zegent mijn onderneming en begeleidt me vol overgave naar mijn volgende halte.

In Wroclaw laat ik mijn fiets even voor wat hij is en duik de toekomstige culture hoofdstad van Europa in. Onze lokale gids heet Pawel. Hij heeft al een vader en een broer verloren aan de ziekte van Huntington en ziet zijn andere broer verdwijnen. Hij toont Stijn en mij alle mooie plekjes van de stad. Ook zijn beste vriendin Agnieszka komt ons na haar werk vergezellen. We nemen ook nog wat tijd om samen te genieten van het nachtleven. Alle vier zijn we dankbaar voor deze wonderlijke ontmoeting. Al snel groeit er een hechte band die de dag nadien weer verdwijnt voor een volgend verhaal.

Kalisz, de oudste stad van Polen, ontvangt me als een echte gast en Magda biedt ons haar huis aan om te overnachten. Ze weet wat haar te wachten staat, maar laat ze haar schouders niet hangen. Ze geeft muziektherapie tegen depressie en hoopt hiermee ook huntingtonners te kunnen helpen. Enkele vodka´s later haalt de nacht me wederom in.

Kop op! Ik voel nu alles veel intenser en moet ook Stijn weer achterlaten, maar ik blijf volharden in mijn opzet. Opweg naar halfweg. Een speciale dank is hier dan ook op zijn plaat voor 2 actieve volgers. Het doet deugd om te voelen hoe dichtbij geografische afstand soms kan zijn.

DSC_0491[1]

DSC_0495[1]

DSC_0497[1]

DSC_0501[1]

DSC_0506[1]

DSC_0511[1]

DSC_0523[1]

DSC_0524[1]

DSC_0525[1]

DSC_0528[1]

3 Reacties op “Keep your head up

  1. Gegroet Jeroen, met de zegen van pr.Eugeniusz en na een nachtje stappen i.p.v. trappen, heb je zéker opnieuw voldoende energie om Skandinavië te veroveren. Hopelijk is ook daar het onthaal alles behalve cool maar hart verwarmend. Dirk & Lili

  2. Hey Jeroen, dit is en blijft een gigantische onderneming. Het is ontzettend fijn te horen dat iedereen je een warm hart toedraagt. Dit is echter niet meer dan normaal bij zo’n kerel, jij hebt je hart duidelijk op de juiste plaats! Een wolf met een gouden hartje! Mooi en puur.
    Geniet alvast van je volgend avontuur en weet dat wij steeds in gedachten bij je zijn! Veel liefs van Ignaas, Els en de kids

  3. Dag Jeroen, lang geleden maar ik volg je op de voet hoor. Nog veel succes!!

Reageer

