Bilbao bezoekt Barcelona

De wind neemt me mee tot in Barcelona, neen, niet in Spanje maar in Catalunya. Het belangrijkste hier is vooral geen honger lijden en al snel schotelen ze me een ‘bocadillo con lomo’ voor mijn neus. Mmmm…. De Spaanse taal houd mij de komende uren bezig. Even aanpassen na al dat Frans. En dan moet ik zeggen, eigenlijk nog niet echt het Spaans, maar eerder het Catalaans.

Buiten het gastvrije Barcelonese met Huntington-getroffen-gezin, is er ook een gezin vanuit Bilbao met de vroegste trein afgereisd om me te ontmoeten. Formidabel, een lange en vroege reis, voor mijn korte verschijning op het Spaanse vasteland. Dat ik, Jeroen De Schepper, zorg voor een verbroedering tussen Catalanen en Basken. Ontwapend luister ik naar de opnieuw aandoenlijke verhalen. Eén en al oor ben ik voor de openheid over de situatie van de beide dochters. Ze weten wat er hen te wachten staat, want bij de beide vaders zijn de symptomen al duidelijk zichtbaar, maar het neemt geenszins de energie weg die beide dames uitstralen.

Op de dag dat Sint-George gevierd wordt, is de ACMAH de fietsende Belg aan het opwachten met een overweldigend enthousiasme. Met hulp van de tolkende dochter, baan ik me een weg door mijn verhaal. Het mocht blijven duren, maar de benen en vooral de fiets roept opnieuw tot de orde van de dag. Als slot van deze fijne ontmoeting gaan we nog met z’n allen op de foto als herinnering van deze speciale dag.

Omdat het geven van een rode roos deze feestelijke dag kleurt, ontvang ik er ook één om me te feliciteren. Mijn hart bloeit nogmaals open. Hierdoor krijg ik nog meer mentale moed om deze onderneming verder te zetten. Al ben je getroffen door deze ziekte, toch blijf je je dromen achterna gaan. Dat is sinds het begin van mijn tocht een constante gedachte, sinds de eerste ontmoetingen in Heist-op-den-Berg, in het ondertussen verre Belgenland:)

De verhalen van de getroffen mensen en hun openheid geven hen, elk op hun eigen manier, een grote strijdkracht, een grote levenswijsheid en een grote onvoorwaardelijke hulpvaardigheid. Enkel diepe buigingen zijn hier op hun plaatst.

Stilstaan om weer verder te gaan. Samen met het trieste nieuws van op het Glorieux: het overlijden van een leerlinge, na evenzeer een lange strijd tegen een onverbiddelijke ziekte. De wind blaast nu recht in mijn gezicht.

Komaan Schepper! You can do it! You will do it!!

The wind takes me to Barcelona, not in Spain but in Catalunya. The most important thing is not to get hungry. Quickly they serve me a ‘bocadillo con lomo’. Mmmm…. And it’s the Spanish language (or should I say Catalan) that will occupy for the coming hours. Quite the adjustment after all that French.

Besides the welcoming family in Barcelona that is affected by Huntington, there is also a family from Bilbao that came to meet me. Fantastic. A long and early trip, just for my short appearance in the Spain country. In a way, I am responsible for the coming together of the Catalan and Basque. Again I listen to their touching stories. They know what is awaiting them: both fathers already show the symptoms. But that doesn’t take away the energy both ladies radiate.

On the day that Saint-George is celebrated, is the ACMAH waiting for the cycling Belgian with abundant enthusiasm. With the help of the translating daughter, I enter into their story. I wouldn’t mind if it lasted on, but the bicycle is calling me to order.

Because giving a red rose is the sign of this special day, I also receive one to congratulate me. My heart blossoms. I tank emotional courage to push on. Even if you’re touched by this disease, nevertheless you continue your dreams. This is a constant in my travel ever since the first encounters in Heist Op Den Berg, in the now far away Belgium 🙂

The stories of the affected people, the openness, the will to struggle on, the wisdom and the unconditional help. Some reverence are at order.

Standing still to go on. Together with the sad news from my school, the passing away of a student after a long struggle against an unrelenting disease, the wind is hitting me in the front.

Come on Schepper! You can do it! You will do it!!

DSC_0210

DSC_0211

DSC_0214

DSC_0215

2 Reacties op “Bilbao bezoekt Barcelona

  1. Gegroet Jeroen
    Proficiat.
    Je hebt op dit moment reeds méér dan 1/4de van je 10.000km afgebold. Schitterend! Bovendien heb ik bij het volgen en het nieuwsgierig lezen van je blog de indruk dat je op de Fonnefeesten met méér energie zult verschijnen dan deze dit je had bij de start aan je vertrouwde Glorieux. Je bent duidelijk een fietsende “riem onder het hart” voor hen van wie het leven door Huntington wordt gekleurd, de ene dag met grijswaarden de andere met – gelukkig – zomerse tinten.
    Het siert je ongelofelijk dat je naast de wisselende decors, vlakke, stijgende of dalende wegen, interviews en fotoshoots, de achterban niet vergeet en ook voor Jana (de creatieve meid van 18 die jammer genoeg de strijd tegen de K-ziekte heeft verloren) de trappers doet ronddraaien.
    Proficiat.

  2. Doe zo verder Jeroen wij blijven je steunen vanuit Mariakerke!

Reageer

